+31 (0) 30 602 16 17

'Als digital nomad ben ik altijd op vakantie. Maar ook altijd aan het werk'

Peter Boerman - 1 maart 2018
Artikel
'Als digital nomad ben ik altijd op vakantie. Maar ook altijd aan het werk'

Veel zelfstandigen hebben een moeizame relatie met vakanties. Want wat als net dán die belangrijke opdrachtgever belt? De oplossing zit in de combinatie, zegt Lodi Planting.

Als je op de website van Lodi Planting kijkt, vallen meteen de gezellige reisfoto’s op. In korte broek, op het strand, het leven van de zelfbenoemde ‘digital nomad’ lijkt - kortom – één grote vakantie. En zo is het misschien ook wel. Of eigenlijk ook weer niet, aldus de website-ontwerper en personal brander. Want begrippen als ‘werk’, ‘reizen’ en ‘vakantie’, hij ziet er steeds minder onderscheid tussen. En hij is daarin zeker niet de enige, blijkt ook uit een recente aflevering van Werkverkenners van BNR.

Hoe combineer je al je reizen met voldoende werken?

‘Het leven is te kort om dingen te doen die je niet leuk vindt. Dit is iets wat ik besefte nadat ik 7 habits of highy effective people had gelezen. Stephen Covey schrijft daar in het tweede hoofdstuk: ‘Begin met het einde voor ogen.

Wat wil je dat mensen zeggen over jou op je begrafenis of crematie?

Dit is ergens een lugubere of zelfs een vreemde gedachte. Maar tegelijkertijd laat het je nadenken en prioriteren over datgene wat jij echt belangrijk vindt. Te weinig mensen staan hierbij stil.

Dus mijn belangrijkste tip is: denk na over wat je graag doet (je passie), waar je goed in bent (je talenten) en waar je voor staat (je normen en waarden). Zo kun je altijd loyaal aan jezelf blijven en hoef je nooit niet meer een dag te werken.’

Hoe heb je dat zelf aangepakt?

‘Vrijheid is mijn grootste waarde. Ik wil kunnen kiezen wanneer, voor wie, hoe en bovenal wáár ik werk. Op basis van dit idee ben ik gaan kijken hoe ik geld kon verdienen met de combinatie van mijn talenten (‘alles wat online is’ en ‘mensen helpen’) en mijn passie (reizen).

Nu noem ik mezelf ongeveer 5 jaar ‘digital nomad’; iemand die reist en werkt tegelijkertijd. Vaak zijn dit freelancers. Dus dat werd ik ook. Wat ik eigenlijk probeer te vertellen is: je moet het gewoon laten werken zolang je erin gelooft dat dit het juiste is. Het is jouw leven!’

Weten je klanten het altijd als je in het buitenland zit?

‘Het korte antwoord: ja, mijn klanten weten het meestal dat ik in het buitenland zit. Maar het is niet zo dat ik hen een e-mail stuur of bel dat ik wéér weg ben. Het lange antwoord ligt genuanceerder. Natuurlijk is het belangrijk om je klanten (continu) op de hoogte te houden. Elke succesvolle samenwerking steunt op verwachtingen managen en als  freelancer ben je maar zo goed als je laatste opdracht.

In principe weten mijn klanten dat ik vandaag of morgen mijn rugzak kan nemen en vertrekken naar andere (warmere) oorden. Of laat ik het anders zeggen: iemand die wil dat ik letterlijk naast hem of haar ga zitten, weet dat ze bij mij aan het verkeerde adres zitten. Het meeste van mijn communicatie verloopt immers sowieso al digitaal.’

Hou je vakantie en werk helemaal niet gescheiden?

Digital nomad zijn is werk noch een beroep. Het is een levensstijl. Dus ik ben altijd op vakantie. Ook ben ik altijd aan het werk. Is dit een bevoorrechte positie? Dat hangt ervan af hoe je hiernaar kijkt. Ik heb nooit het gevoel dat ik op vakantie ben. Er immers altijd werk te doen. Zoals eigenlijk voor elke freelancer geldt. Het is immers moeilijk om dit los te laten. Voor de ouders onder ons: probeer maar eens níet aan je kind te denken. Maar ik heb ook nooit het idee dat ik móét werken. Ik vind mijn job namelijk fantastisch en zolang ik wifi heb kan ik het letterlijk overal uitvoeren.

Zo werk ik vanuit de meest fantastische locaties. Dan klap ik soms de laptop dicht om te gaan surfen of om een leuke daguitstap te doen. De verloren tijd haal ik dan later (op een saaier moment) weer in. Want uiteindelijk werk ik denk ik net zoveel als iemand die van 9 tot 5 werkt. Het grote verschil is alleen dat mijn weekenden niet zo meer zo afgelijnd zijn als vroeger.’

Wat doe je als je vakantie hebt genomen en een belangrijke klant belt?

‘Opnemen. Al betekent dit niet dat je ineens alles moet laten vallen (in dit geval: jouw vakantie) om meteen klaar te staan voor de belangrijke klant. Het gaat erom verwachtingen te managen. En dan is het aan de klant om al dan niet te wachten op jouw terugkomst.’

Veel freelancers durven dat niet, om nee te zeggen…

‘Ik hoop dat jouw klanten bewust voor jou kiezen. Dat jij iets kunt of doet wat anderen meer moeite kost. Ik hoop ook dat jij niet wordt gekozen omwille van de prijs, of alleen je beschikbaarheid. Je wil toch niet bekend staan als de goedkope freelancer, maar als de juiste? Natuurlijk zijn sommige opdrachten tijdsgebonden, maar dan is het aan jou om te beslissen of je die opdracht wel of niet aanneemt. En laat die keuze dan afhangen van de inhoud en niet van de centen. Wat ben je met een goed gevulde bankrekening als je geen tijd hebt om het geld uit te geven? Bang zijn om de opdracht mis te lopen of de angst om geen geld te hebben zijn mijn inziens niet de juiste motivatie of drive om te ondernemen.’

Het gaat dus om zelforganisatie

‘Inderdaad. Ervan uitgaande dat jij weet wat je belangrijk vindt, is het een kwestie van prioriteiten stellen en daar tijd voor vrij maken. Zo blokkeer ik elke dag drie uur van mijn tijd (van 9 tot 12 uur) om aan mijn eigen projecten te werken. Oftewel ik werk elke dag 3 uur áán in plaats van ín mijn business.

Daarnaast werk ik soms in de weekenden. Mijn vriendin werkt namelijk in shifts en zo kunnen wij ons “weekend” tijdens de week houden, want deze quality-time vind ik belangrijk.’

Als laatste: denk je dat de opdrachtgever hierin ook een rol kan hebben? In het kader van ‘goed werkgeverschap’?

‘Ja en nee. Ik geloof dat jezelf verantwoordelijk bent (en dus ook moet zijn) voor je eigen geluk. Dat mag je dus niet van iemand anders laten afhangen.

Maar een opdrachtgever kan jou wel helpen door rekening te houden met je wensen. Dit zijn ze natuurlijk niet verplicht. Daarom moet je opkomen voor jezelf en al bij de contractonderhandelingen afspreken wat de condities zijn. Ook dat is personal branding. En zo maken we cirkel rond.’

Lodi Planting is personal branding consultant en eindbaas bij Younicorn Branding. Hij leert freelancers via workshops,  een online cursus en strategische 1-op-1’s hoe zij meer persoonlijkheid in hun business en website kunnen stoppen. Zijn doel is om zo 10.000 freelancers te inspireren.

Lees ook

Relevante artikelen

Terug naar het overzicht