Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17

Diversiteit is: iemand uitnodigen voor je feestje. Vraag is: ga je ook met haar dansen?

Hugo-Jan Ruts, Hoofdredacteur Zipconomy op 19 juni 2017

Diversiteit is: iemand uitnodigen voor je feestje. Vraag is: ga je ook met haar dansen?

Met alleen maar roepen om diversiteit ben je er als organisatie nog niet. Het gaat er juist om dat je ook eens van die verschillen tussen mensen gebruik leert maken, in plaats van er weerstand tegen te voelen.

Diversiteit staat op de agenda van menig organisatie. Er is ook voldoende aanleiding voor. De leeftijdsverschillen tussen de jongste en oudste werknemers groeit. Het aantal werkende vrouwen is in 20 jaar spectaculair gestegen. En natuurlijk groeit ook de culturele diversiteit op de werkvloer. Door schaarste op de arbeidsmarkt groeit bovendien het aantal ‘expats’ of andere vormen van buitenlandse werknemers die hier tijdelijk verblijven. En dan hebben we nog de diversiteit qua ‘contractvormen’, denk maar aan alle verschillende manieren waarop organisaties soms omgaan met ‘vaste’ en  ‘flex’-mensen.   

Nogmaals, genoeg aanleiding dus om ‘diversiteit’ op de agenda te zetten. Maar waarom blijkt het in de praktijk zo lastig om het onderwerp daadwerkelijk verder te krijgen dan een training, een beleidsnotitie of een goedbedoelde intentieverklaring?

Onlangs hoorde ik op een internationale HR-conferentie in Amsterdam een prachtig verhaal van Damien Hooper-Campbell, de chief diversity officer van eBay. Voor een hard groeiend en internationaal opererend bedrijf als eBay is diversiteit en openstaan voor talent van alle ‘soorten en maten’ enerzijds een luxe speeltje, maar anderzijds ook een harde noodzaak om succesvol te blijven. Dat maakt het verhaal van eBay ook zo interessant.

Let’s humanize it’, is Hooper-Campbells belangrijkste tip. Het perspectief voor wat diversiteit is, is voor iedereen anders. We zijn geneigd om te denken in meerderheid versus minderheid. Maar als je zaken als geslacht, leeftijd, opleiding, contractvorm, ras, religie allemaal meeneemt, dan is bij elk bedrijf iedereen wel onderdeel van een minderheid. Erkennen dat iedereen wel op een of andere manier ‘divers’ is geeft al een heel andere perspectief. “Als je de definitie van wat divers is vergroot, dan worden de verschillen vanzelf kleiner”. Dat inzicht kun je volgens Hooper-Campbell alleen maar krijgen door te praten, te luisteren en je kwetsbaar durven op te stellen. Voorbeeldgedrag van de leidinggevende is ook hier essentieel. Denk maar even aan de recente onthullingen bij Uber.

Nieuwsgierigheid overwint weerstand

Nieuwsgierig zijn naar die verschillen tussen mensen is de sleutel om over eventuele weerstanden tegen die verschillen heen te kijken. Zeker als je het hebt over internationale of culturele diversiteit, gaat het daar ook vaak mis bij Nederlanders. We zijn immers extravert en extreem taakgericht. Net als Britten, Amerikanen en de Scandinaviërs. Maar de rest van de wereld is in eerste instantie eerder relatiegericht. Vanwege die extraversie en taakgerichtheid denken we met regelmaat dat we heel duidelijk zijn, maar staan we ondertussen minder open om - via de relatie – ook eens te checken hoe de ander iets ervaart.

Terug naar eBay. Oog hebben voor diversiteit in nog maar het begin, voor Hooper-Campbell. ‘Diversiteit is vaak: een niet zo populair meisje toch ook uitnodigen voor je feestje. Maar waar het om gaat: ga je op dat feestje dan ook daadwerkelijk met haar dansen?’  Een even beeldende als confronterende beeldspraak.

Met andere woorden: het gaat niet om diversiteit. Het gaat om inclusiviteit. Het gaat er dus niet alleen maar om diversiteit aan talent binnen te halen, het gaat er ook om daadwerkelijk van die diversiteit gebruik te maken. “Ontdekken wat er verborgen is, en dat ook ontwikkelen en cultiveren”, dat is ook de les die Ken Robinson meegeeft als hij het heeft over innovatie en de rol van HR. Ook Robison ziet diversiteit op de werkvloer namelijk als sleutel voor het aanjagen van innovatie.

Wat heb ik te verliezen?

In dat kader is voor Hooper-Campbell een belangrijke vraag die organisaties zich rond ‘diversiteit’ moeten stellen: “Wat heb ik te verliezen?”. Nou, heel veel, zegt hij.

Inclusiviteit is volgens Hooper-Campbell de aanjager van het succes, ook financieel, van eBay. Het maakt het makkelijker om het juiste talent binnen te halen, van overal op de wereld. En bovenal: om ze binnen te houden.  In tijden van weer groeiende schaarste op de arbeidsmarkt een les om in gedachten te houden. 

Meer weten? Bekijk de video van Damien Hooper-Campbell, de chief diversity officer van eBay

Video