Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17

HR in 2020: van gesloten hiërarchie naar netwerkorganisatie

Tom Haak, directeur en oprichter HR Trend Institute en partner bij Crunchr op 7 februari 2017

HR in 2020: van gesloten hiërarchie naar netwerkorganisatie

Het is 2020. De rol van HR is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. In de afgelopen jaren hebben we organisaties zien veranderen van strakke, gesloten hiërarchieën naar meer open netwerkorganisaties. De plek en de rol van flexibele medewerkers is ook veranderd. Waar flexwerkers vroeger werden gezien (en behandeld) als tweede garnituur, maken ze tegenwoordig een belangrijk onderdeel uit van de organisatie.

Acht aspecten van de rol van HR die we de afgelopen jaren hebben zien veranderen:

  1. HR richt zich op een veel bredere groep medewerkers

    Vroeger lag de focus van HR op medewerkers met een vast contract. Vandaag richt HR zich op een veel bredere en meer diverse groep. Het onderscheid tussen tijdelijke medewerkers en medewerkers in vaste dienst is vervaagd. De contractvorm is niet belangrijk, het draait om de bijdrage die iemand vandaag of in de toekomst aan een organisatie kan leveren.
     
  2. HR kan goed plannen

    ‘Workforce planning’ is steeds belangrijker geworden, en HR speelt hierbij een belangrijke rol. HR zit midden in de business, en daardoor heeft HR goed inzicht in de strategische plannen. Wat voor soort mensen hebben we nodig? Wat zijn kritische vaardigheden die we moeten versterken? Waar kunnen we de mensen met die vaardigheden vinden?
     
  3. HR heeft minder focus op banen, en meer op klussen

    Vroeger besteedde HR veel tijd aan het op papier zetten van uitgebreide functieprofielen. Dat is gelukkig verleden tijd. Het gaat nu veel meer om klussen: wat hebben we nodig om een belangrijke klus voor een klant uit te voeren? Welke ‘capabilities’ hebben we al in huis en welke moeten we beschikbaar maken?
     
  4. HR is sneller en veel minder star geworden

    Als je vroeger snel wat wilde, moest je HR niet inschakelen. Dan werd het proces juist vertraagd, omdat HR zich graag verschuilde achter regels en procedures. Dat is nu wel anders. HR zit als een spin in het web. Als je hulp nodig hebt bij het versterken van je team en je komt er zelf niet uit, dan ben je bij HR aan het juiste adres. HR is stevig verankerd in verschillende relevante communities. Daardoor heeft HR snel toegang tot inzichten en suggesties van anderen.
     
  5. HR maakt creatief gebruik van technologie

    Technologie wordt op verschillende fronten ingezet. Voor snelle mobiele communicatie met management en medewerkers. Om via een app feedback te geven. Om training on the job te faciliteren. Om de prestaties van medewerkers te meten en te verbeteren. HR heeft zich ontwikkeld tot HR-tech.
     
  6. HR heeft toegang tot een grotere talenten pool

    Als je je beperkt tot het talent dat je al in huis hebt, krijg je niet altijd het beste dat er beschikbaar is. Veel toptalent wil niet meer in vast dienst, maar wil interessante klussen voor (diverse) interessante organisaties. In de afgelopen jaren is HR veel meer gaan kijken naar externe talentenpools. Niet alleen in Nederland, maar in toenemende mate ook internationaal. HR is ook veel meer bereid de eigen talentenpool te delen. Eigen medewerkers worden ook niet altijd goed uitgedaagd, en door tijdelijke inzet bij een andere organisatie kunnen ze veel leren en neemt de motivatie toe.
     
  7. HR baseert zich op feiten, niet op opinies

    HR heeft geleerd van marketing. Meten is weten. Door slimme technieken kan je de voorkeuren van (potentiële) medewerkers goed in kaart brengen en veel beter inspelen op hun individuele wensen en behoeftes. HR heeft veel geleerd op het gebied van people analytics, en komt regelmatig met verrassende inzichten. HR weet wat mensen beweegt.
     
  8. HR hoeft management niet langer te vertroetelen

    Het aantal lagen in de organisatie is verminderd. Met minder managers loopt het vaak soepeler. Veel HR processen zijn geautomatiseerd en managers en medewerkers kunnen zelf aan de knoppen draaien. HR kan zich daardoor veel meer focussen op kerntaken, zoals het selecteren van talent en het vinden van creatieve manieren om de productiviteit te verhogen.

De rol van HR zal zich de komende jaren nog verder kunnen verbreden. Vraag is vooral op welke manier HR en de organisaties waar ze onderdeel van uitmaakt een rol kunnen spelen om de kloof tussen mensen met betaald werk en mensen zonder betaald werk te verkleinen.


Tom Haak heeft een brede ervaring in diverse HR managementfuncties. Voordat hij HR Trend Institute oprichtte, was hij global HR directeur bij ARCADIS. Tom Haak is met name geïnteresseerd in het ontwikkelen en inzetten van innovatieve oplossingen gericht op HR binnen grote organisaties