+31 (0) 30 602 16 17

Kiezen om gekozen te worden

Hugo-Jan Ruts - 12 juni 2019
Artikel
Kiezen om gekozen te worden

Kiezen om gekozen te worden: tegeltjewijsheid voor zowel freelancers als opdrachtgevers. Het is een van de tegeltjeswijsheden binnen personal branding. Wat is je specialisme, waar ben je goed in, wat maakt jou anders dan anderen? Je moet keuzes maken. Keuzes waarmee je als zelfstandige professional kunt, nee, moet, onderscheiden van al die andere zp’ers die meedingen naar opdrachten. 

Bij tegeltjeswijsheden gelden altijd twee dingen:

  1. Het zijn clichés, dus zijn ze waar.
  2. Uitvoeren is lastiger dan het klinkt. Ook wel logisch: als het makkelijk was, hoefde je het niet op een tegeltje te zetten.

Zp’ers vinden kiezen vaak buitengewoon lastig. Je kunt veel, je wilt je breed blijven ontwikkelen én je wilt geen commerciële kansen missen.

Waarom kiezen belangrijk is

In de Werkverkenners-uitzending ‘Jezelf als Merk’ maken ondernemer Talitha Muusse,personal branding coachTom Scholte en reclameman in ruste Eugène Roorda duidelijk waarom kiezen toch zo belangrijk is. Volgens de ze experts moet je niet alleen denken aan het laten zien waar je goed in bent (kennis), maar ook in welke rol je uitblinkt of in welke omgeving je goed gedijt. 

Nuttig om die uitzending eens terug te luisteren (dat kan hier). 

Een relevant aspect werd alleen niet besproken, namelijk de manier waarop opdrachtgevers kandidaten zoeken en selecteren. Denk hierbij aan de invloed van technologie en het feit dat opdrachtgevers zichzelf ook als ‘merk’ zien.

Jouw kwaliteiten in zoektermen

Opdrachtgevers, of het nu bureaus zijn of eindklanten, zetten steeds vaker technologie in om kandidaten te zoeken en selecteren. Recruiters zoeken met semantische recruitment-technologie op specifieke termen in cv’s.

Aanbestedingsplichtige organisaties zijn verplicht te werken met een ‘dynamisch aankoopsysteem’, waar ook de preselectie gemaakt wordt op basis van technologie. Het resultaat zijn shortlists waar recruiters vervolgens mee aan de slag gaan.

Het is dus cruciaal om op zo’n shortlist te komen. Dat lukt alleen als je durft te kiezen en specifieke kwaliteiten om hebt weten te zetten naar zoektermen. Immers, kiezen om gekozen te worden geldt ook andersom: een recruiter moet keuzes maken om iemand te vinden.

Het merk van de opdrachtgever

Dan is er nog het punt van het ‘opdrachtenmerk’. Het ZiPconomy-team onderzocht hoe opdrachtgevers hun merk gebruiken in communicatie naar zelfstandige professionals en hoe zij contact opbouwen met die zp’ers. De uitkomst van dat onderzoek wordt 13 juni op het congres HR Horizon gepresenteerd.

Veel organisaties willen naast het inzetten van bemiddelingsbureaus ook zelf actief contact leggen met zelfstandigen. Daarom publiceren ze opdrachten op hun website of sturen ze hun recruiters gericht op zoek naar zp’ers. Ook dan is het dus van belang om je kwaliteiten, ervaring en de rol waarin je inzetbaar bent scherp en helder te formuleren. Anders vinden ze je niet. 

Kiezen op karakter

Er speelt nog iets bij opdrachtgevers. Terwijl ze bepalen wat hun opdrachtgeversmerk is en wat hen aantrekkelijk maakt voor zp’ers, worden ze zich ook bewuster van welke types zp’ers ze nodig hebben.

Ze bepalen ‘personas’: archetypes van de ideale kandidaten. Die zeggen van meer over de karakter van de kandidaat dan over opleiding en ervaring. Dus het is ook belangrijk de zachtere kanten van wat je te bieden hebt te formuleren. Kies er één, nu vooruit, twee. Dan blijf je helder en geloofwaardig.

Kiezen om gekozen te worden. Dat is best lastig, maar belangrijk. Met een laatste les: blijf eerlijk, naar jezelf en een ander. Een ‘fake’-merk valt altijd een keer door de mand. 

Relevante artikelen

Terug naar het overzicht