Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17

Nederland is wereldkampioen LinkedIn. Maar zijn we wel te vinden?

Brainnet op 8 maart 2017

Nederland is wereldkampioen LinkedIn. Maar zijn we wel te vinden?

Geen land ter wereld waar zo’n groot percentage van de beroepsbevolking op LinkedIn zit. Maar liefst 4,3 Nederlanders hebben een profiel op LinkedIn. Onmisbaar dus om een aan baan of opdracht te komen, zou je zeggen. Onmisbaar ook voor opdrachtgevers op zoek naar talent. Maar hoe zien opdrachtgevers, met zo veel profielen, door de bomen het bos? En hoe kan je je als werknemer nog onderscheiden? BNR Werkverkenners vroeg het een aantal experts.

Minder bescheiden zijn: maak duidelijk waar je een oplossing voor bent

We zijn vooral te bescheiden in wat we op ons profiel zetten, zeggen Linkedin-experts Jacco Valkenburg en Gordon Lokenberg. “Ben je trots op wat je gedaan hebt, laat dat zien. En dat niet alleen, vertel vooral ook wat je wilt gaan doen. Opdrachtgevers zijn niet op zoek naar een persoon, maar naar iemand die ergens een oplossing voor is.”

Jobmarketeer Aaltje Vincent heeft drie concrete tips voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan of een passende opdracht.

  • Gebruik de juiste zoekwoorden. Recruiters zoeken via trefwoorden. Hou daar rekening mee bij het invullen van je profiel. 
  • Zorg voor een goede profielfoto. De kracht en waarde van een goede foto wordt nog steeds onderschat.
  • Een heldere kopregel. Zodat een werkgever of opdrachtgever direct snapt wat jij voor hem kunt betekenen – ben jij de oplossing?

Selecteren blijft een vak  

Iedereen is vindbaar, maar vindt als opdrachtgever maar eens de juiste persoon.  Sommige recruiters maken het zich soms wel erg gemakkelijk en spammen lukraak kandidaten. Tot irritatie van velen. “Het daadwerkelijk selecteren moet niet worden onderschat”, stelt Anne Meint Bouma, directeur Brainnet.  “Door de toenemende digitalisering is nagenoeg iedereen vindbaar. Dit betekent niet dat iedereen ook geschikt is. Een tool als LinkedIn kan uitstekend helpen om mensen te vinden, maar het benaderen en vooral selecteren blijft mensenwerk.”

Radiouitzending luisteren