+31 (0) 30 602 16 17
Acquisitie bij je opdrachtgever. Over kansen en risico's

Acquisitie bij je opdrachtgever. Over kansen en risico's

Hugo-Jan Ruts, Hoofdredacteur ZiPconomy - 30 september 2019
Column

Zichtbaar zijn, zodat je niet over het hoofd gezien wordt. Je elevator pitch klaar hebben zodat je die kan gebruiken als een kans zich voordoet. Het belang daarvan zal voor elke professional wel duidelijk zijn. Over hoe zichtbaar te zijn, zonder op te scheppen, daar ging de Werkverkenners uitzending van eind september over (hier terug te luisteren). Maar hoe zit dat nu voor interim professionals? Wanneer kan, moet en mag je aan acquisitie doen bij je eigen opdrachtgever. 

Je vinger opsteken richting je opdrachtgever, om aan te geven dat een opdracht wel wat voor jou is. Of dat je wellicht iemand weet. In verschillende fases van je opdracht kan dat nuttig zijn, soms zelfs belangrijk en op andere momenten is dat mogelijk wat risicovoller. 

Laten we de verschillende fases eens langs lopen.

Om te beginnen het intakegesprek. De valkuil van de ‘hiring manager’ is bekend. Hij/zij zoekt iemand die door een bepaalde hoepel kan springen. Dat ene kunstje. De hiring manager is bij het intakegesprek dus ook alleen maar benieuwd of iemand dat kan. Wat iemand allemaal nog meer kan, dat is op dat moment voor hem/haar niet zo relevant. Een interessant moment om toch ook te laten weten wat je nog meer kan. Maar wel met mate. Je komt voor die klus, niet te veel azen op andere taken, want dat kan de indruk wekken dat je niet komt om dat urgente probleem op te lossen. 

Na een paar weken nadat je gestart bent is het belangrijk om met je opdrachtgever eens wat langer om de tafel te zitten. Hij had een bepaalde opdracht voor ogen, en jij gaat die doet. Maar is de opdracht in de praktijk wel de opdracht waar die opdrachtgever aan dacht. Of heb je gezien dat er meer zaken spelen, klopt de opdrachtformulering wel en is bijvoorbeeld de planning wel reëel. De fase van het ‘hercontracteren’ zoals dat het jargon heet. Dit is het moment om verwachtingen scherp te stellen (en niet halverwege de opdracht). En dus ook het moment om nog eens zichtbaar te maken wat je kwaliteiten, ervaring en mogelijkheden zijn. 

Als je wat langer in een opdracht zit en meer en meer je netwerk binnen de organisatie opbouwt, dan hoor je waarschijnlijk regelmatig de vraag naar nieuwe interim professionals. Een opdracht of taak die jij er wellicht nog bij kan hebben. Of waar je wellicht iemand voor weet. Je vinger opsteken dat je wel wat extra tijd hebt, daar lijkt me niet veel bezwaar tegen. Je bent al bekend en ingevoerd. Als je ook echt tijd over hebt, dan is dat mooi voor jou (meer omzet) en mooi voor je opdrachtgever. Een opdracht doorspelen richting een ander kan natuurlijk ook een win-win situatie opleveren. Referral recruitment, ook weer vakjargon, blijft een uitstekende manier om aan kandidaten te komen. Vraag je daar dan wat voor aan die interimmer, is een veel terugkerend gesprek tijdens netwerkborrels van interim-professionals. Een percentage van het uurtarief vragen (5-10% of zelfs meer), het komt voor. Sommige bemiddelingsbureaus hanteren ook een ‘aanbrengfee’ voor wie een opdracht meldt bij hen. Andere interimmers kiezen meer voor de ‘geven en nemen’ variant. Ik doe wat voor de een, en ik krijg het wel eens terug. Wel zo’n fijne gedachte. Geld vangen voor het doorschuiven van een opdracht kan een mooie beloning zijn voor het feit dat je je acquisitie skills goed inzet. Maar als je dat doet bij een opdrachtgever waar je ook zelf een opdracht doet, dan lijkt het me wel een morele plicht om daar melding van te doen. 

Het einde van een opdracht is een logisch moment om na te gaan of er een nieuwe opdracht voor je ligt. En als je dat al wilt dus ook wat scherper duidelijk te maken wat voor type opdracht nu echt bij je past en bij je portfolio opbouw past. Aas niet te veel op verlenging van het bestaande. Niet goed voor je CV, niet goed voor je scherpte, niet goed in het kader van de Wet DBA of wat daar ook voor in de plaats mag komen. Beter een nieuwe opdracht, met een nieuwe taak en – wellicht – ook een nieuw tarief. 

Tot slot, je zelf laten zien nadat je weg bent. Warme netwerken, bewezen resultaten zijn de beste en meest effectieve vormen van acquisitie. Maar uit het oog uit het hart. Dus moet je die netwerken onderhouden. Af en toe, maar niet te vaak, oud opdrachtgevers een belletje geven of een mailtje sturen. Vanuit echte belangstelling, maar ook expliciet aangeven wanneer je weer beschikbaar bent. En vooral niet vergeten om nieuwe vaardigheden en ervaringen die je gedaan hebt duidelijk te maken. Immers, jezelf zichtbaar maken is ook duidelijk maken waar je ambities liggen. En die liggen vast niet bij het steeds maar herhalen van dat ene kunstje.  

Terug naar het overzicht