+31 (0) 30 602 16 17
Onboarding voor zzp'ers: een gemiste kans. 

Onboarding voor zzp'ers: een gemiste kans. 

Hugo-Jan Ruts, Hoofdredacteur ZiPconomy - 26 februari 2020
Column

Hoe meer autonomie een zzp’er heeft, hoe gelukkiger hij is. Toch kunnen zzp’ers wel wat extra hulp gebruiken, bijvoorbeeld bij ‘onboarding’, de introductie bij de opdrachtgever. 

Zo’n 50 procent van de freelancers vindt het belangrijk dat een werkgever een introductietraject aanbiedt, zo blijkt uit het onderzoek van Annabelle van den Akker (Univ Tilburg) naar goed opdachtgeverschap & freelancers. Volgens Van den Akker mag dat dus vaker gebeuren. En beter. Want het feit dat niet iedereen enthousiast is over onboarding, komt volgens haar deels door hoe deze inwerktrajecten zijn opgezet. “Vaak zijn het lange dagen waarbij er heel veel informatie op je afkomt”, zegt ze, “ook dat kan beter”. 

Onboarding is het proces waarin nieuwe medewerkers, maar ook bijvoorbeeld zelfstandig professionals, kennismaken met de organisatie. Met als doel dat ze snel productief zijn en bekend zijn met de formele maar zeker ook informele do’s and don’ts van de organisatie.  

Dat is ook belangrijk voor zzp’ers, zo vindt Adrienne Verhoeven, auteur van het boek ‘Onboarding: het managen van verwachtingen’. “Voor iedereen die bij je organisatie werkt is het belangrijk dat hij weet wat hij kan verwachten. Wat het werk inhoudt, hoe de cultuur van de organisatie is en wie hij in zijn netwerk nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Je wilt dat iemand zich optimaal kan inzetten en dat hij zich (ook voor een kortere tijd) thuisvoelt. De vorm van het contract maakt dus niet uit. Bovendien kunnen zzp’ers op den duur vaste krachten worden. Dan wordt de onboarding daarna vaak niet meer opgepakt. Een gemiste kans.”

Verwachtingsmanagement

Voor Verhoeven draait onboarding vooral ook om verwachtingen. “Bij zelfstandig professionals is dat verwachtingsmanagement extra belangrijk als er schaarste is in de markt, zoals momenteel. Komt een verwachting niet uit, dan zal iemand eerder vertrekken en voor een andere opdracht kiezen. Maak verwachtingen expliciet. Koppel terug voor binnenkomst: wat verwacht de organisatie van de opdrachtnemer (resultaten, gedrag, employability/scope) en wat verwacht de opdrachtnemer van de organisatie (condities, beloning, introductie in netwerk, leren kennen van de cultuur, etc)? Kijk na twee weken of die verwachtingen uitkomen. Moeten ze bijgesteld worden? Zorg voor een aanspreekpunt binnen de organisatie bij wie een zelfstandige terecht kan.”

Van een professionele zelfstandige mag je verwachten dat hij na twee weken een inschatting kan maken over de haalbaarheid van de opdracht waar hij voor gevraagd is. Een gesprek daarover ontbreekt vaak nog bij organisaties en ook dat is een gemiste kans. 

Korte periode

Een inwerktraject tussen een vaste medewerker en de ‘flexibele schil’ kan volgens Verhoeven verschillen. “Onboarding heeft enerzijds als doelstelling om mensen snel optimaal in te kunnen zetten. Dit verschilt natuurlijk niet tussen de doelgroepen. Sterker nog: het is voor mensen met een tijdelijk contract zelfs nog relevanter, omdat zij er vaak maar een korte periode zijn.

Anderzijds zorgt onboarding voor verbinding met de mensen in de organisatie. Het doel is dat werknemers zich thuis voelen en bij de organisatie willen blijven. Deze retentiedoelstelling speelt minder bij interimmers. Vaak komen ze voor een klus en is het niet gericht op verbinding vormen.

Hoewel… er zijn ook flexibele krachten die regelmatig worden ingezet. Daar wil je dan wel graag verbinding mee, zodat ze niet voor een concurrent gaan werken” aldus Verhoeven.  

Terug naar het overzicht