Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17
Hugo-Jan Ruts, Hoofdredacteur Zipconomy

Zo gebruik je die eigenwijze interim professionals optimaal

Hugo-Jan Ruts, Hoofdredacteur Zipconomy op 16 oktober 2017

Eigenwijze, tegendraadse types vind je overal. En gelukkig maar. Vooral voor interimmers is het van belang ook zo eigenwijs te blijven. Juist dan kun je je meerwaarde tonen.

In BNR Werkverkenners ging Rens de Jong onlangs op zoek naar de vraag: hoe zet je eigenwijze, tegendraadse types op het werk het best in? Dat werd wat mij betreft een erg interessante en relevante uitzending. Een half uur radio dat zeker nog eens het naluisteren waard is.

Een opvallend puntje was wel dat De Jong met drie praktijkdeskundigen sprak, van wie er twee roots buiten Nederland hebben liggen. En ik maar denken dat wij als Nederlanders nu juist zo bekend staan als van die eigenwijze types. Maar goed.

De conclusies die De Jong na zijn zoektocht trok waren: geef ze de ruimte. Zet hen bij de afdelingen die snel ontwikkelen. Betrek medewerkers bij de ontwikkelingen, oftewel: zet die tegendraadse types niet in een apart hok van je bedrijf.

The Breakfast Club

De uitzending triggerde mij op verschillende vlakken. Als eerste trof mij die laatste conclusie: vermeng de eigenwijze types in de organisatie. Menno Lanting schreef vorig jaar het lezenswaardige boek “Olietankers en speedboten”, over hoe grote, logge organisaties kleine rebelse initiatieven ontwikkelen, los van de staande organisaties. Een aanlokkelijke gedachte. Een medewerker van een bureau waar ik een tijd geleden directeur was wilde graag ‘The breakfast club’ oprichten – naar de film uit de jaren negentig. Hij wilde het met een aantal collega’s net even anders doen dan de rest van het bedrijf. Het leek me aanvankelijk een prima idee, maar het zorgde ook voor gemor over wie daar nu wel en niet bij mocht.

Het is schipperen met belangen. Die tegendraadse professionals in je het hart van je bedrijf houden vraagt het nodige incasseringsvermogen van de andere collega’s. En geduld van die eigenwijze typetjes. Dat is dan vaak weer niet hun grootste kracht…

Dat brengt me op de zelfstandige interim professionals. Niet zelden zijn dat nu juist die rebelse types. Die door gebrek aan ruimte, of geduld, op enig moment die grote, logge, organisaties verlaten hebben. Soms met slaande deuren. Om vervolgens via de achterdeur weer ingehuurd te worden.  Verlost van het verstikkende dienstverband werkt dat nog ook. Vaak genoeg.

De juiste distantie

Met één been buiten en één been binnen de organisatie staan, dat is vaak de beste positie die een interim professional kan innemen. Je verbinden met de opdracht en opdrachtgever, en als het even kan ook met de rest van de organisatie. Maar ook de juiste distantie bewaren. Afstand kunnen houden om kritisch te blijven. Observeren om van die afstand net wat meer te zien dan wie al jaren in een organisatie actief is en daardoor verblind is geraakt. Een positie hebben waarin je het je ook kan veroorloven om nu juist datgene te zeggen dan anderen niet (kunnen) doen.

Dat maakt nu ook net wat een interim professional extra waarde geeft ten opzichte van iemand in een dienstverband. Die meerwaarde laten zien is ook een slag die de professional zichzelf – in het begin van zijn interim-carrière – moet aanleren. Zijn vak, dat zit wel goed. Maar opdrachtgevers zoeken iemand met wat in het vakjargon een T-shape profiel genoemd wordt. Een (hyper)specialist met diepe en actuele vakkennis (de verticale as) in combinatie met de vaardigheid om breed verbindingen te leggen (de horizontale as).  Binnen de organisatie, maar juist ook met de buitenwereld.

De meerwaarde van een interim professional benutten en die eigenwijsheid en tegendraadsheid gebruiken waar De Jong het in zijn uitzending over had, daar ligt natuurlijk ook een rol voor de manager weggelegd.

Goed opdrachtgeverschap

Dan kom ik toch maar weer eens terug op het begrip ‘goed opdrachtgeverschap’. Dat is meer dan fatsoenlijk met elkaar omgaan en een redelijke betaling en betaaltermijnen. Het start bij nieuwsgierigheid wat die interimmer nu echt allemaal te bieden heeft. Duidelijkheid over wat je als opdrachtgever van de interim professional verwacht. Ruimte geven, dat noemden die experts uit de uitzendingen ook. Die interimmer prikkelen en uitdagen om die eigenwijsheid ook te blijven laten zien. En de omgeving creëren dat medewerkers en interim professionals elkaar respecteren en gebruik maken van elkaars expertise en meerwaarde.