+31 (0) 30 602 16 17
Een kantoor vol generaties
23 januari 2019

Een kantoor vol generaties

5 generaties op de werkvloer, gaat dat samen?
Uitzending

Wat de ene generatie heel belangrijk vindt, boeit de andere niet. De generatiekloof op de werkvloer is een actueel thema, want er lopen bij bedrijven vaak 5 generaties rond.

De 5 generaties volgens AON: 

  • Late babyboomers van ’40-’55 zitten in de laatste fase van hun carrière. Ze vinden financiële zekerheid belangrijk en zijn gestuurd op aanwezigheid. 
  • Generatie X tot ’70 heeft afstuderende kinderen en staat voor een t-splitsing: ga ik nog een carrièrestap maken of voor mezelf beginnen. Zij willen uitgedaagd worden en vinden een passend salaris belangrijk.
  • De pragmatische generatie carrièretijgers tot ’85 zit in de fase huisje-boompje-beestje en is op zoek naar een goede work-life balance. Zij willen flexibiliteit en beloond worden naar prestatie. 
  • Generatie Y tot 2000 is geboren met mobiel en tablet in de hand. Zij vinden opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijker dan een hoog salaris en denken aan stapelbanen. Ze geloven niet in evaluatie en eindejaarsbeoordelingen maar zoeken de dialoog met de leidinggevende. 
  • Van generatie Z vanaf 2000 verwachten we dat ze wars zijn van autoriteit en het zelf in alle vrijheid willen doen. Ze willen iets bijdragen aan de maatschappij en werken voor bedrijven met visie.

Health & Human Capital Consultant Guillerm van der Lans van AON, dat onderzoek deed naar dit fenomeen, zegt dat je als organisatie je werknemerspopulatie moet inventariseren. “Als je 5 generaties aan boord hebt, moet je je communicatie afstemmen op het individu en mensen vragen wat ze nodig hebben. Eigenlijk wil iedereen alleen weten: wat levert het mij op.”

In dialoog

Maurice van Rooijen en Carlijn Tempelaars van Jonge Geesten zijn gespecialiseerd in generatiemanagement. “Ik behoor tot generatie Y en Maurice tot generatie X”, zegt Carlijn. “Zijn generatie is altijd op zoek naar verbindingen en kijkt naar het geheel, waar mijn generatie op zichzelf gericht is qua ontwikkeling en opbrengst.” Ze lieten een organisatie die moeite had millennials binnenboord te houden, door een generatiebril kijken. Toen zagen ze pas dat ze alle generaties in huis hebben. “We laten zien dat ze met de expertise van de oudere generatie, de energie van de millennials en de pay scale van een trainee eigenlijk alles hebben wat ze zoeken, als ze die verbinden”, zegt Maurice. “De eerste stap is ze met elkaar in dialoog brengen.”

Opleidingsbedrijf

“Babyboomorganisaties hebben de neiging om traineeprogramma’s in te richten waarin een millennial of generatie Z’er alles mag doen, maar na 2 jaar traineeship moet er ‘normaal gewerkt worden’ terwijl de millennials denken dat ze dat al 2 jaar deden. Die groep verlaat dan vaak de organisatie”, vertelt Maurice. “Om geen opleidingsbedrijf te zijn, is het belangrijk een betere opvolging te geven aan traineeprogramma’s en de organisatie future proof te maken, zonder de waarde van de 40-plussers over het hoofd te zien.”

Krachten bundelen

Aart Bontekoning van GeneratieWerk zegt dat generaties alleen verschillen in waar ze energie van krijgen. “Ik laat iedere generatie binnen een bedrijf een top 5 maken. Ze verliezen energie op dezelfde punten, maar krijgen het van verschillende dingen. Als je elkaar daarin ondersteunt, is het bedrijf beter af. Zakt de energie, dan heb je een generatieprobleem. Jongeren die binnen een paar weken al minder energie hebben, passen zich teveel aan gedateerde processen aan. Ook veel 50-plussers houden het lastig vol omdat ze processen alsmaar moeten herhalen. Het woord ‘moeten’ neemt energie weg. Ontdek waar je energie van krijgt of neem je eigen energie mee in wat je doet, dan gaat je batterij langer mee en word je vrolijker en optimistischer. Verschillende generaties kunnen goed samenwerken als ze elkaars benadering respecteren en de krachten bundelen met de expertise en het netwerk van de ander. Je krijgt energie van elkaar en versnelt processen.”

Millennial-kinderen

“Mensen uit de generatie X vragen vaak hoe ze millennials kunnen binnenhalen en houden”, zegt Aart. “Grappig, want de meeste X’ers hebben de kennis gewoon in huis zonder die toe te passen. Hun kinderen zijn millennials en die kennen ze door en door. Daarom weten ze precies wat je wel en niet moet doen om te zorgen dat die generatie zich optimaal ontwikkelt in hun organisatie: vooral niet zeggen wat ze moeten doen, ze steunen om hun eigen weg te vinden, zorgen dat mensen met ervaring in de buurt zijn voor als ze vastlopen in een project. Veel X’ers weten het wel, maar leggen de link niet tussen thuis en werk. Op het werk doen ze top-down en bureaucratisch, terwijl ze dat thuis niet in hun hoofd halen.”

Kortom

  • Breng goed in kaart welke generaties er op jouw werkvloer actief zijn
  • Laat de diverse generaties met elkaar in dialoog gaan
  • Kijk waarmee generaties elkaar kunnen versterken
  • Alle generaties verliezen energie aan bureaucratie
BNR Werkverkenners - 22 januari 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht