+31 (0) 30 602 16 17
Employer Branding
8 januari 2019

Employer Branding

Het merk van het werk
Uitzending

Als je meer omzet wilt, ga je nadenken over je merk. Maar wat doe je als je nieuwe medewerkers wilt interesseren voor je bedrijf? Benader ze als nieuwe klanten en denk na over je merk. In tijden van personeelsschaarste is employer branding steeds belangrijker.

Berenschot ondervroeg duizend HR professionals en ontdekte dat employer branding op nummer 1 staat. Dat verbaast Hans van der Spek van Berenschot niet, want in 2015 had 23% van de respondenten problemen met het vervullen van vacatures, en inmiddels is dat 78%. “Men is niet op tijd begonnen met inspanningen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.”

Imago opbouwen

“Employer branding is hoe je je presenteert op de arbeidsmarkt”, zegt schrijfster van de Employee Experience Heleen Mes. “Niet alleen een leuke video maken, maar een imago als topwerkgever opbouwen op de arbeidsmarkt of iets moois doen voor de maatschappij. Het waarom van een organisatie naar buiten brengen is belangrijk. Dat moet dan wel worden waargemaakt, anders vertrekken mensen weer snel en ze plaatsen hun ervaringen op review sites. Stockfoto’s van blije mensen werken niet, men wil zien wat voor mensen er echt werken. Daarom zijn eerste gesprekken met aanstaande collega’s ook belangrijk, of een dag meelopen in de organisatie.”

Red je collega’s 

Marloes Reniers is verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie bij Boskalis. “Vorig jaar hebben we een ander soort trainee selectie-event georganiseerd. We hebben nooit moeite om toptalent aan ons te binden, maar misten beleving en context zodat trainees goed weten waar ze aan beginnen. De deelnemers werden met een mooie boot opgehaald en kregen op onze campus een boks clinic, want bij Boskalis doen we veel aan sport. Een pitch hoorde er ook nog steeds bij. We zochten naar een manier om potentiele trainees letterlijk mee te nemen in de wereld van Boskalis en hebben daarvoor een escape room laten ontwikkelen. In deze ‘control room’ moeten ze ervoor zorgen dat het eiland, het materieel en de collega’s veilig worden gesteld tijdens een naderende storm.”

Strategisch meedenken

Johan Driessens van Branded Careers helpt bedrijven met arbeidsmarktcommunicatie. Hij vindt dat veel HR-afdelingen vooral bezig zijn met de waan van de dag. “HR is vaak een uitvoerende afdeling die onvoldoende strategisch meedenkt. Het is een belangrijke uitdaging om HR aan de directietafel te krijgen.” Ook Heleen Mes ziet dat veel HR-afdelingen teveel naar binnen gericht zijn en te weinig kijken hoe mensen fan van hun bedrijf worden. “Een toetjesfabriek had de HR-processen ‘gestroomlijnd’. Na het uploaden van je cv en brief krijg je direct een mail terug: bedankt voor je sollicitatie, je hoort alleen nog van ons als we je uitnodigen om verder te praten. Ze waren blij met de tijdwinst, want niemand belt of mailt dan nog. Maar de sollicitanten hebben zich verdiept in het bedrijf en moeite gedaan. Bij een volgende procedure gaan zij niet meer reageren, en een goed gevoel over de toetjes zullen ze niet hebben. Ook HR moet daarmee bezig zijn, want je sollicitanten zijn ook je klanten. Uiteindelijk wil je enthousiaste collega’s binnenhalen, dus verplaats je daarin en houd je niet alleen bezig met je eigen processen.”

Authentiek verhaal

Boskalis zet eigen mensen in om enthousiaste nieuwe collega’s binnen te halen. Reniers: “Medewerkers van alle rangen en standen kunnen het echte verhaal vertellen. Tijdens het event horen deelnemers een authentiek verhaal, en onze medewerkers voelen zich trots en verbonden omdat ze mogen meewerken. Zij zijn het goud dat we bij employer branding kunnen inzetten.”

Kortom

  • Employer branding is het hoofdpijndossier van de HR-professional in 2019.
  • Maak het niet leuker dan het echt is, want dan valt het alleen maar tegen.
  • Stel je eigen mensen centraal, alleen zij kunnen het echte verhaal vertellen.
BNR Werkverkenners - 8 januari 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht