+31 (0) 30 602 16 17
Gamification op het werk
7 november 2018

Gamification op het werk

Spelelementen kunnen mensen naar een hoger plan trekken
Uitzending

Games inzetten op de werkvloer, veel te duur en zonde van de tijd. Of beklijft de ervaring veel beter dan met een memo of nieuwsbrief? 

‘Wij doen veel op het gebied van gedragsverandering’, zegt gamification-goeroe Bart Hufen, oprichter van BrandNewGame en auteur. ‘Vooral bij salesmensen werkt competitie erg goed. Spelelementen kunnen mensen naar een hoger plan trekken. Gamen zit diep verankerd in mensen. Het is leuk en de resultaten zijn meetbaar, al is dat niet bij elke opdracht het geval. Primair hebben mensen een drang tot verzamelen, kennis delen en ontvangen (slimmer worden of laten zien hoe slim we zijn), competitie, samenwerken aan een groter geheel en beloond worden. Bij een game moet je iets doen, maar het is lastig want er zijn obstakels. Je kunt in de game gedrag vertonen dat wel of geen positief effect heeft; door de scores kom je daar spelenderwijs achter. Dat is het krachtige mechanisme van een game dat in ons brein verankerd zit.’ 

Game mechanics spreken aan

De ontwikkeling van een game kost al gauw € 50.000 en is daarom meer geschikt voor grotere bedrijven. Voor een lager bedrag maakt Hufen ook turnkey games. ‘Daarnaast geven we workshops om zzp’ers en agile consultants te leren hoe je game mechanics kunt gebruiken in je dienstverlening. Gaming is vooral interessant waar grote groepen mensen samenkomen. Mensen van rond de 25 weten niet beter dan dat game mechanics motiveren en dat dat meer aanspreekt dan statische media, workshops en stilstaande concepten.’

Guido Helmerhorst, Chief Growth Officer van Warp Industries bedacht ooit KLM’s next top model om de IT-organisatie te laten kennismaken met 3D-printen en intern te laten samenwerken. Guido: ‘Niemand wist wie erachter zat, er werd een hele verhaallijn neergezet over future aviation waarvan mensen steeds een klein stukje te zien kregen. Zo betrek je mensen op een andere manier. Tijdens een event ontmoetten alle teams elkaar voor het eerst. Zo ontstonden nieuwe connecties die mensen later in hun werk konden gebruiken. Dit ging over soft skills en op een andere manier nadenken.’

Leren van de ervaring

‘Om mensen van verschillende niveaus te bereiken kan je niet 1 experience neerzetten. Een nieuwsbrief sturen naar 5.000 man werkt ook maar voor een deel van de doelgroep. Personalisatie gaan we vaker zien bij grote organisaties. Het kost natuurlijk meer geld en tijd, maar de effectiviteit ligt een stuk hoger en de boodschap wordt sneller overgebracht. Onze gamification met VR zet je in een virtuele omgeving die echt is, want we hebben die gefilmd. Die maken we interactief, bijvoorbeeld voor een veiligheidsprocedure. Je bent in een fabriek en ziet rook. Wat doe je, neem je de lift? Dan zie je nog meer rook om je heen en gillende mensen. Op basis van je keuze krijg je een reactie. Je leert van deze ervaring omdat je helemaal in die wereld zit. Met de brandweer hebben we een experience gemaakt om je te laten ervaren wat het belang is van brandmelders en je sleutels beneden op dezelfde plek hebben zodat je ze in het donker kunt vinden. Door de experience ervaar je waarom dat een goed idee is.’

Conclusie

Gamification tijdens het werk is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet goedkoop, vergt veel creativiteit en doorzettingsvermogen. Maar met een succesvolle game beklijft de boodschap een stuk beter dan met een memo of een toespraak.

BNR Werkverkenners - 8 november 2018
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht