+31 (0) 30 602 16 17
Goede voornemens

Goede voornemens

Zo houd je ze vol! - 3 januari 2018

Het nieuwe jaar is aangebroken: tijd voor goede voornemens die je ook nog eens beter maken in je werk. Presentator Rens de Jong sprak met loopbaancoach en verhalenverteller Freek van Kraaikamp, psychiater, publicist en zorgondernemer Bram Bakker en zenmonnik en trainer Paul Loomans over zijn voornemens en hoe hij ze kan volhouden.

De voornemens van Rens de Jong: 3x per week sporten, vaker nee-zeggen en vaker mediteren. Bram Bakker: ‘Het is moeilijk om goede voornemens om te zetten in geautomatiseerd gedrag. Als je iets niet drie maanden hebt volgehouden hebt, houd je het niet vol. Kies één ding wat je wilt veranderen en houd die verandering drie maanden vol. Dan wordt het geautomatiseerd gedrag.’

De drie voornemens van Rens de Jong en tips hoe hij ze kan volhouden

Vaker nee-zeggen

  • Tel tot 10 voordat je ‘Ja’ zegt
  • Maak een realistische planning
  • Durf mensen teleur te stellen
  • Breng focus aan: denk na over wat wil je nu echt?
  • Maak bondgenoten, vertel wat je voornemen is zodat anderen je kunnen helpen herinneren.

Meer sporten

  • Kies momenten uit in je agenda waarop je ook echt kunt en maak het makkelijk. In plaats van koffiedrinken in de kantine van de sportclub van je kind, kun je ook zelf in die tijd gaan sporten.
  • Sporten is belangrijk om te kunnen ontspannen. Kies een rustige sport, een duursport en die het 3x in de week.

Mediteren

  • Maak ruimte in je agenda en kies een vaste dag met een vaste tijd.  Creëer de juiste omstandigheden: zorg bijvoorbeeld voor een rustige ruimte en goed outfit.
BNR Werkverkenners - 2 januari 2018
Beluister de uitzending
 

Arbeidsmarktthema's visies, achtergronden, radio-uitzendingen
Werkverkenners
Elke dinsdag tussen 19:00 & 19:30 uur