+31 (0) 30 602 16 17
Heeft HR heeft het pand verlaten?
12 februari 2019

Heeft HR heeft het pand verlaten?

Er wordt steeds meer gevraagd van HR in deze krappe arbeidsmarkt. Moet HR geoutsourcet worden?
Uitzending

Het aantal openstaande vacatures bereikte vorig jaar een recordhoogte. Bedrijven proberen talent binnen te halen en te houden met wervingscampagnes, employer branding en onboarden. Daarmee moet HR steeds belangrijker worden, maar er gebeurt iets anders: outsourcen van HR.

Enkele jaren geleden outsourcete al 63% van de organisaties een gedeelte van hun HR. Is dat verstandig in tijden van krapte op de arbeidsmarkt? Radboud van Hal, directeur Human Capital Group: “Succesvolle bedrijven hebben een goed HR-beleid. Ik ben kritisch over de trend van outsourcen, maar HR wordt zwaar belast door salaris-, loopbaan- en opleidingsadministratie en nieuwe wetgeving rondom privacy en veiligheid. Door dat te outsourcen, kunnen ze met strategie bezig zijn. Door de krappe arbeidsmarkt wordt ook recruitment vaker uitbesteed, maar daarmee moet je voorzichtig zijn als mensen de kern van je dienstverlening zijn.”

Complexe vragen zelf beantwoorden

Managing director van Visma|Raet Debby de Gelder vindt ook dat je niet alles moet outsourcen. “Je medewerkers zijn je asset, daar moet je dichtbij blijven. Je kunt vragen over hypotheek, extra vakantie en ouderschapsverlof naar een servicedesk outsourcen zodat snel antwoord wordt gegeven, maar persoonlijkere en complexe vragen beantwoord je zelf. Nederland zit in een kennisintensieve samenleving. Het werk van een salarisprofessional is heel kennisintensief omdat wet- en regelgeving continu verandert. Heb je maar een paar HR-professionals in dienst die ook nog wat ouder zijn, dan moeten die constant bijgeschoold worden. Voor continuïteit en actuele kennis is outsourcen een goede oplossing.”

Kennis weggeven aan externen

Hoogleraar Human Resource Studies aan de Universiteit Tilburg Jaap Paauwe zegt dat administratief beheersmatige activiteiten zoals salarisadministratie al tientallen jaren worden geoutsourcet aan gespecialiseerde bedrijven. “Outsourcing van werving en selectie levert problemen op, omdat daarbij de cultuur van een bedrijf belangrijk is. Een extern bedrijf kan lastig inschatten in hoeverre iemand daarin past. Experts in eigen huis zijn vraagbaken voor het management. Door teveel uit te besteden verlies je kostbare kennis over beloningspakketten en pensioensystemen en de vertaalslag naar jouw organisatie en specifieke doelgroep. Interne mensen maken deel uit van transformaties, terwijl de kennis van externen snel veroudert als ze niet voortdurende geüpdatet worden. Je geeft ook kennis weg aan een extern bedrijf, bijvoorbeeld rond goede onboarding die zorgt voor een lager verloop. Dat is je voorsprong op de concurrentie die door outsourcing kan weglekken naar anderen. De noodzaak van outsourcing wordt minder groot en bedrijven komen ervan terug. Unilever was een radicale outsourcer, maar heeft alle HR-functies weer teruggehaald. Dat is tekenend.”

Alle kennis bij externe partij

“Een bedrijf wil groeien, maar HR mag vaak niet uitbreiden en wordt gezien als een kostenpost”, zegt Radboud. “Outsourcen kost ook geld en iedereen denkt dat het makkelijk is, maar je moet heel goed weten wat je doet. Voor de standaard dienstverlening is outsourcen goedkoper. Maar bij uitzonderingsrapportage gaat de teller lopen bij de leverancier en betaal je de hoofdprijs, dat moet je vooraf bedenken. Spreek vantevoren de huwelijkse voorwaarden af, en hoe je weer uit elkaar kunt. Het is lastig om je salarisadministratie weer weg te halen. Je hebt er zelf geen personeel meer voor en alle kennis ligt bij de externe partij. Je legt heel veel essentiële informatie van je bedrijf extern, waardoor je afhankelijk wordt.”

Je kunt overwegen om een gedeelte van HR te outsourcen, maar:

  • Denk goed na waaraan je begint, je geeft veel uit handen waardoor je specifieke kennis verliest.
  • Je wordt afhankelijk van iemand die jouw data heeft. Bij niet-standaard vragen gaat de teller lopen.
  • Zet alles goed op papier, anders wordt de kostenbesparing een steen om je nek.
BNR Werkverkenners - 12 februari 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht