+31 (0) 30 602 16 17
Jij als merk
5 juni 2019

Jij als merk

Personal branding helpt je om je (potentiele) klant of werkgever te laten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.
Uitzending

Welk gevoel hebben anderen als ze aan jou denken, welke onderwerpen noemen ze? En wat komen ze tegen als ze jouw naam googelen? Met personal branding kan je hierop invloed uitoefenen. 

Ondernemer Talitha Muusse richt bedrijven op met een maatschappelijke impact, is gespreksleider en key-note spreker. “Als persoon voeg je iets toe en associëren mensen jou met bepaalde thema’s. Dat is dan dus je merk. Omdat ik zo’n breed pallet aan activiteiten heb is dat moeilijker, maar mijn thema’s zijn vooral duurzaamheid en millennials. Sinds 2 jaar ben ik op social media echt bezig met het merk Talitha. Een extern bureau deelt mijn activiteiten en content in en definieert de doelgroep die ik aanspreek. Zij raden aan om bijvoorbeeld eens per week iets te schrijven over duurzaamheid omdat ik bij bepaalde koffietentjes zit of een duurzaam pak koop voor een optreden; dat vindt mijn doelgroep interessant. Of een post omdat ik iemand heb geïnterviewd van een andere generatie. Vooralsnog kost het bouwen van mijn eigen merk alleen maar geld. Door continu te herhalen dat jij met die thema’s bezig bent, blijf je wel top of mind.”

Eén ding

Eugène Roorda, oud-columnist bij BNR en reclamemaker in ruste, is freelance presentator. “Een overdaad aan talenten, van alles een beetje, roept de vraag op waar je nou echt goed in bent. Je moet keuzes maken en je bekwamen in wat het beste bij je past en waar je goed in bent. Dan word je bekend om één ding, dat is beter voor je personal branding. Teveel tegelijk communiceren werkt niet, mensen kunnen niet zoveel onthouden. Dat geldt ook voor reclame-uitingen, hang een merk op aan één ding. Als ik 12 tennisballen naar je gooi, vang je er geen.”

Gevoel oproepen

Om de boodschap te bepalen die je wilt uitzenden, kan je een workshop volgen bij Tom Scholte, zelfstandig coach, trainer en adviseur op het gebied van personal branding. “Social media hebben personal branding ruim 10 jaar geleden aangezwengeld. Naast het leveren van een product of dienst, roep je een gevoel op bij anderen. Over jou, maar ook over zichzelf: je kunt mensen inspireren en een goed gevoel geven door iets wat jij doet. Personal branding maakt je daar bewust van.”

Positiviteit

“Zoek je iemand voor een bepaalde functie, dan kijk je eerst of diegene aan de voorwaarden voldoet. Je leest het profiel of hoort een verhaal, dan gaat het om het gevoel. Bij een sollicitatie moet ergens in het proces een klik zijn. Je kunt nadenken over het gevoel dat je bij iemand oproept. In de basis gaat het om positiviteit en toekomstgerichtheid”, zegt Tom. “Als je negatief bent over je werk of ervaringen, zegt dat veel over jou. En als je een statement maakt over de rol waarin je over een jaar wilt zitten, frame je jezelf en ga je kansen zien in die rol.”Kortom

  • Kiezen, het moet echt
  • Denk niet alleen in thema’s, maar ook in rollen en het gevoel dat je wilt oproepen
  • Negativiteit is voor in de kroeg; daarbuiten ben je de positieve versie van jezelf
  • Je weet nooit wanneer personal branding iets oplevert, soms na jaren
BNR Werkverkenners - 4 juni 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht