+31 (0) 30 602 16 17
Krappe arbeidsmarkt: hoe houd je als werkgever het hoofd koel?
11 september 2018

Krappe arbeidsmarkt: hoe houd je als werkgever het hoofd koel?

Personeel vinden is niet makkelijk in deze krappe arbeidsmarkt. Eind juni 2018 werd een nieuw dieptepunt bereikt van 251.000 openstaande vacatures. De media schreeuwen moord en brand over werkdruk en krapte, maar hoe nerveus worden werkgevers hiervan?
Uitzending

‘Een van de belangrijkste dingen in een krappere markt is dat je je standaarden niet verlaagt, want daar krijg je spijt van,’ vindt Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter van online supermarkt Picnic. ‘Picnic is op veel verschillende gebieden actief. Op onze klantenservice in Amsterdam werken veel parttime studenten en voor onze warehousing locaties in Nederland en Duitsland werven we lokaal. Software developers rekruteren we nu over de hele wereld.’

Skype interview

‘We leggen contacten met mensen in Oost-Europa, Colombia, Argentinië en India. We houden een skype interview en laten ze codes schrijven. Goede kandidaten worden uitgenodigd om een paar dagen naar Nederland te komen om elkaar te leren kennen. Als het contract rond is, helpen we deze vaak jonge mensen met een werkvergunning en huisvesting. Praktisch geschoold personeel rekruteren we samen met uitzendbureaus, maar ook zelf met campagnes op sociale media. We bieden jonge mensen veel kansen en testen voortdurend welke tools het beste werken. Picnic is een jong bedrijf dat talent belangrijker vindt dan veel ervaring.’

Genoeg kandidaten

‘In een schaarse markt zijn er genoeg kandidaten. Ze zijn alleen niet actief op zoek naar een baan,’ zegt Laurent Scholten, CEO van techbedrijf Wonderkind dat met artificial intelligence talent vindt voor bedrijven. ‘Je moet ze zien te bereiken en ervoor zorgen dat ze naar een andere baan gaan. Een bedrijf moet authentiek zijn, goede bedoelingen hebben en laten zien waar het voor staat. Inzet van de juiste tools is belangrijk om mensen te kunnen inspireren. Blijf wel kritisch en eerlijk over de invulling van de baan en ga voor ervaring. Jonge ondernemers denken vaak dat iedereen alles kan, zeker als je een klik met iemand hebt. Maar een foute keuze kost veel meer geld dan er toch iets langer naar kijken.’

Krokodillentranen

Pieter Gautier, hoogleraar economie aan de VU Amsterdam, belicht de macro-economische kant van de krapte. ‘Veel bedrijven roepen dat ze personeelstekorten hebben, maar passen de lonen niet aan. Terwijl loon of een vast contract voor velen belangrijke redenen zijn om over te stappen. Krokodillentranen, want als je er niet voor wilt betalen vind je ook geen mensen. Dat is nou eenmaal de marktwerking. Je kunt selectief blijven, maar in een krappe markt zal je toch iets minder kieskeurig moeten zijn dan tijdens een recessie. Geef wel een duidelijke ondergrens aan.’

Purpose

Nieuwenhuys vindt dat Picnic goed kijkt naar wat de markt doet. ‘In de jaren ‘90 was geld belangrijk; nu gaat het meer om purpose. Zeker voor de universitair exact geschoolde groep millennials is dat veel belangrijker dan geld. Ze willen met iets relevants bezig zijn. Wij rijden met een grote elektrische vloot door de steden en zijn al samen met universiteiten bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie voertuigen om een bijdrage te leveren aan relevante onderwerpen.’ Scholten zegt dat meer geld bieden andere gaten opvult. ‘Het gaat erom dat mensen geloven in een bedrijf.’

Dus hoe houd je het hoofd koel in deze oververhitte arbeidsmarkt?

  • Wees selectief, ondanks de krapte
  • Maak je bedrijf een merk met zingeving
  • Maak een keuze tussen talent en ervaring
BNR Werkverkenners - 11 september 2018
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht