+31 (0) 30 602 16 17
Ontslag
7 januari 2020

Ontslag

Hoe bont moet je het maken om ontslagen te worden?
Uitzending

Deze Werkverkenners gaat over een pijnlijk onderwerp. Ontslag. Hoe moeilijk is het om je emotie niet de overhand te laten nemen als je iemand moet ontslaan? En waarom worden mensen eigenlijk ontslagen? In deze uitzending willen we horen hoe ontslag in Nederland in zijn werk gaat. 

Maarten van Gelderen is advocaat bij Van Gelderen Arbeidsrechtadvocaten. Hij ging op zoek naar de meest opmerkelijke zaken van 2019. “Die top 10 maken we ieder jaar. Soms zitten er zaken bij dat je denkt: Hoe is het mogelijk?! Ieder jaar zijn we weer verbaasd over sommige zaken. Een kraanmachinist kreeg een sneeuwbal op zijn cabine, waar hij van schrok. In reactie gooide hij met zijn machine een boomstam op de voet van zijn collega. Dat liep af met ontslag op staande voet. Er was ook een zaak van een docent bewegingsleer die een aantal klachten kreeg van vrouwelijke studenten. Ze voelden zich ongemakkelijk bij hem. Dat begon met een discussie met het bestuur. Meerdere klachten waren uiteindelijk reden voor ontslag. De kantonrechter vond dat er sprake was van verwijtbaar gedrag, waardoor de man geen ontslagvergoeding kreeg.”

Conchita Schulkes is professional organizer. Ze begon na haar ontslag voor zichzelf. “Ik werkte bij een internationaal bedrijf waar het Nederlandse kantoor werd opgeheven. Ik moest toen ook vertrekken. Eerst voelde het heel persoonlijk, dat duurde een week of twee. Daarna kon ik me wat meer gaan focussen op ondernemerschap. Het ontslaggesprek ging eigenlijk wel prettig. Er werd duidelijk gemaakt dat het niet persoonlijk was, maar puur een bestuurlijke beslissing. Ik kreeg de kans om mijn werk netjes af te ronden, dat vond ik zelf wel prettig.”

Jolanda Salari is senior managing consultant bij Berenschot en ontslagcoach. “Ik coach zowel managers als medewerkers in situaties rondom ontslag. Je hebt verschillende soorten ontslaggesprekken. Bij boventalligheid heeft het bijvoorbeeld niets met je functioneren te maken. De meest gemaakte fout in ontslaggesprekken is het niet letterlijk uitspreken dat er sprake is van ontslag. Er wordt omheen gepraat. Een andere fout is geen informatie geven over het gevolg. Na het gesprek loopt iemand weg en die weet dan alleen dat zijn baan ophoudt. Je wilt voorkomen dat iemand zo’n dag met veel vragen afsluit. Het komt ook voor dat mensen zelf emotioneel worden als ze iemand moeten ontslaan. Probeer dat echt te voorkomen, dat zorgt voor hele rare emoties in een gesprek.”

Concluderend: de meeste ontslagen zijn prima uit te leggen. Je hoeft je dus niet per definitie zorgen te maken over de toekomst. Werkgevers zouden nog wel wat verbetering kunnen aanbrengen in hun ontslagtechnieken en sinds 1 januari 2020 is het juridisch gezien iets makkelijker om iemand te ontslaan.

BNR Werkverkenners - 7 januari 2020
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht