+31 (0) 30 602 16 17
Personeel uitzwaaien
9 oktober 2019

Personeel uitzwaaien

Voor onboarding is aandacht bij bedrijven. Maar hoe zit dat met offboarding?
Uitzending

Deze uitzending van werkverkenners gaat over personeel uitzwaaien. Afscheid van ze nemen. Onboarden krijgt bij organisaties altijd veel aandacht. Waarom offboarden dan niet?

Softwarebedrijf AFAS neemt heel bewust afscheid. Britt Breure is HR-manager bij AFAS, zij geeft iedere vertrekkende medewerker een speciale doos mee naar huis. Op de doos staan leuke kreten zoals ‘bedankt’, ‘zet ‘m op’, ‘veel succes me je nieuwe baan’ en ‘groeten uit Leusden’. In de doos zit een uitnodigen voor de vrijdagmiddagborrel, snoepjes  en zo gaat het nog wel even door. Maar het is niet alleen grappig, er zit ook een gedachte achter. Britt Breure, vindt een goede relatie met vertrekkende medewerkers essentieel. “Mensen die weggaan hebben zich ingezet voor AFAS, dus daar mag je ze op z’n minst voor bedanken. Daarnaast zijn het ook de grootste ambassadeurs voor ons bedrijf. Heel veel mensen die bij AFAS weggaan blijven in ons netwerk actief, ze werken bij een klant of werken nog met ons product. Daarom nemen we altijd netjes afscheid.”

Heleen Mes van het Happinez Bureau, vindt de employee experience aan het einde van het contract ook belangrijk. Als het afscheid prettig was, denk je met een warm gevoel aan je werkgever terug. Bij een minder fijn afscheid, zal het vervelende gevoel langer aanwezig blijven.  In Nederland doen we het redelijk goed, maar het kan altijd beter. Een goed afscheid is het teken van respect voor elkaar. “Je doet het eigenlijk niet alleen voor de mensen die weggaan, maar ook voor de mensen die nog voor je werken. Zij zien dan dat je hier goed mee omgaat.”

Brit Breure van AFAS  gaat altijd het gesprek aan als iemand ontslag neemt. “De vragen die ik daar stel zijn dingen als ‘wat zou je morgen anders willen doen’ en ‘wat ga je missen?’.  Doorgaans zijn de antwoorden niet heel verrassend, maar het is toch goed om daar nog eens serieuze vragen over te stellen. Het doel is om de medewerker nog eens goed te horen en te achterhalen wat we eventueel anders kunnen doen in de toekomst.”

Deze voorbeelden gaan over mensen die vrijwillig weggaan. Maar soms is vertrek ook onvrijwillig. Hoe neem je dan toch nog goed afscheid? Heleen Mes pleit ervoor het niet zover te laten komen. “Op het moment dat je echt met advocaten tegenover elkaar komt te staan, wordt het een heel lastig verhaal om nog netjes afscheid van elkaar te nemen. Er zijn organisaties die hier echt goed de tijd voor nemen. Die gebruiken de tijd om mensen aan andere banen te helpen, om ze te begeleiden. De beste manier om onvrijwillig vertrek te voorkomen , is met elkaar in gesprek blijven gaan.”

Suzanne Meijers is arbeidsrechtadvocaat en staat zowel werkgevers als werknemers bij. “Werk is natuurlijk een groot onderdeel van het leven. Meestal kom ik pas in beeld als de offboarding niet zo soepel gaat. Ik vraag altijd als eerste waarom men  afscheid wil nemen . Meestal gaat het om disfunctioneren of er is sprake van een missmatch. Maar als je iemand wilt ontslaan vanwege disfunctioneren, gaat daar vaak wel wat tijd overheen. Probeer eerst eens een begeleidingstraject te starten, of opleidingen aan te bieden die ervoor kunnen zorgen dat het functioneren beter wordt.”

De belangrijkste les die we hieruit kunnen halen is:

 Neem goed afscheid,  besteed er voldoende tijd aan. Alleen dan kun je je oude medewerkers inzetten als ambassadeurs. Ze weten wat er nodig is om bij jouw organisatie te werken en ze hebben een waardevol netwerk. Gebruik dat dan ook!

BNR Werkverkenners - 8 oktober 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht