+31 (0) 30 602 16 17
Pit jij genoeg?
3 juli 2019

Pit jij genoeg?

Herstel is nodig om te kunnen presteren, op de werkvloer en in de sport. Slaap is het ultieme herstelmiddel.
Uitzending

Om goed te herstellen heeft je lichaam voldoende slaap nodig. Pit jij 8 uur per nacht of heb je liters koffie nodig om het slaapgebrek te compenseren? Als je 6 uur of minder slaapt, ben je 19% minder productief. Vervelend voor jou en voor je baas. 

Neurowetenschapper en oprichter van Shleep Els van der Helm zegt dat slapen vaak geassocieerd wordt met luiheid en gebrek aan ambitie omdat mensen niet weten waarom we slaap zo belangrijk is. Tijdens haar studie kwam ze erachter hoe slecht slaapgebrek is. “Stel, je hebt 8 uur nodig maar je slaapt er 6. Dan zit ja na 2 weken op hetzelfde niveau als iemand die de hele nacht wakker blijft. Je productiviteit, je emoties en creativiteit hollen achteruit als je vermoeid bent. Als je in een paar dagen een slaaptekort opbouwt van 8 uur, presteer je net zo slecht als iemand die een paar glazen alcohol op heeft. De verantwoordelijkheid zit in de privésfeer, maar slaap is zo belangrijk en gelinkt aan prestaties dat het logisch is als werkgevers hun rol oppakken en kijken naar mails die ’s avonds verstuurd worden, late vluchten en meetings op rare tijden.” 

Meeting tijdens middagdip

In het bedrijfsleven wordt de kennis over hoe je overdag het beste kunt functioneren niet in de praktijk gebracht. Bijvoorbeeld, continu checken en sturen van zakelijke mail, zelfs ’s avonds laat en in bed. “Dat is de manier om een slaapprobleem te krijgen en de volgende dag minder goed te presteren op het werk”, zegt Els. Bouw een buffertijd in om je te ontspannen voordat je gaat slapen. Zet het ook op de agenda: wat hebben werknemers nodig om beter te presteren. Spreek met je team af op welke uren je niet meer bereikbaar bent en houd meetings tijdens de middagdip zodat je van elkaar weer energie krijgt.”

Het ultieme herstelmiddel

Head of Performance bij Team Jumbo-Visma Mathieu Heijboer houdt zich bezig met prestatieverbetering van een ploeg wielrenners. Joop Zoetemelk zei ooit: de tour win je in bed. “In de topsport wordt van alles bedacht om herstel te bevorderen, maar slapen is het ultieme herstelmiddel. Training heeft geen zin als je daarna niet kunt herstellen, want in die periode vinden aanpassingen plaats waardoor je sterker wordt. Tijdens de grote wielerrondes proberen we de slaapgewoontes van de renners na te bootsen. We leggen hun eigen matrassen, kussens en dekbedden in de hotelkamers en zorgen dat de temperatuur er tussen de 16 en 18º is. Het is er zo donker mogelijk en anderhalf uur voor het slapen zetten de renners hun smartphone uit.”

Powernap op je werk

Sportarts en powernap-expert Kasper Janssen zegt dat een powernap maximaal 20 minuten duurt. “Je wilt wel in slaap vallen, maar niet in een diepe slaap terechtkomen en wakker worden met een katergevoel. Dan kan je nog beter 90 minuten slapen, een full cycle nap waarin je alle fasen van slaap doormaakt en vanuit je remslaap wakker wordt. Ik ben voorstander van powernaps, met name bij slaaptekort, omdat het de schadelijke effecten van slaaptekort kan neutraliseren. De basis voor herstel blijft gewoon je nachtrust. Met powernappen plak je een pleister na een slechte nacht. In Zuid-Europa en Azië is het heel normaal, maar in Nederland is slapen in het openbaar het laatste taboe dat we moeten slechten om iets te doen aan onze vitaliteit. Er zijn inmiddels bedrijven waar powernapplekken worden ingericht, zoals fabrieken en ziekenhuizen.”

BNR Werkverkenners - 2 juli 2019
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht