+31 (0) 30 602 16 17
Verspilde ideeën
14 maart 2018

Verspilde ideeën

Waarom wordt het ene idee wel opgepakt en het andere niet?
Uitzending

Je hebt een briljant idee en gaat ermee naar je leidinggevende of opdrachtgever, maar die doet er niks mee. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw idee wel wordt opgepakt? Rens de Jong duikt in de hoofden van bazen.

'Als er niks wordt gedaan met suggesties voor verbeteringen, is dat natuurlijk frustrerend en demotiverend. Waarom zou je dan ooit nog een idee communiceren', zegt Roy Sijbom, universitair docent arbeids- en organisatiepsychologie aan de UvA. Sijbom doet onderzoek naar leiderschap en hoe leiders omgaan met creatieve en innovatieve ideeën. 'Medewerkers hebben vaak hele goeie ideeën waarmee de baas niks doet. Dat blijkt af te hangen van wat hun motiveert: ze zijn óf competitief ingesteld en willen beter zijn dan anderen, óf willen zich vooral ontwikkelen. Een competitieve baas staat minder open voor aangedragen ideeën, die worden ervaren als een bedreiging voor de eigen positie. Om als organisatie innovatief te blijven zijn creatieve ideeën van medewerkers cruciaal. Op de werkvloer lopen ze tegen problemen aan waarvan men hoger in de organisatie geen weet heeft. Om oplossingen door te voeren heb je wel support van leidinggevenden nodig.'

Goed doordacht en onderbouwd

'Om ons te onderscheiden van concurrenten moeten we het hebben van de onderlinge synergie en samenwerking', zegt Wadia Khabthani, medeoprichter van Game-On Technologies, videotechnologie voor topsport. 'Ik vind het juist mooi als medewerkers een extra bijdrage kunnen leveren. Wij hebben gezocht naar mensen met kennis die we zelf niet hebben, die verder willen denken en het belang van de klant voor ogen hebben. Het geven van live video in handen van de coach is een nieuwe technologie die elke dag verandert. Nieuwe features en creatieve ideeën zijn essentieel voor onze groei. In mijn eerste job heb ik geleerd dat iedereen een podium kan krijgen met een goed doordacht en onderbouwd idee. Zelf sta je er voor 100% achter en het geeft een gevoel van overwinning als je idee wordt opgepakt. Beoordeel een idee op inhoud, en niet op de hiërarchische positie van degene die het indient.'

Hakken in het zand

Sijbom: 'Motivationele drijfveren van leidinggevenden zorgen ervoor dat zij informatie verschillend interpreteren. Niet door een competitieve instelling, maar door een gevoel van bedreiging. In plaats van te focussen op de meerwaarde van een nieuw idee, zijn ze meer bezig met een eventueel negatief daglicht waarin ze zelf kunnen komen te staan. Breng je je idee op een directe en confronterende manier over, dan voelt een leidinggevende zich meer persoonlijk aangesproken en kan de hakken in het zand zetten. Kunnen we het wellicht op een andere manier doen, is minder bedreigend voor de baas dan zeggen dat hij of zij het niet goed doet.'

Tips om je creatieve idee te lanceren

  • Leidinggevenden die graag willen leren zijn meer gericht op verbeteringen en staan open voor ideeën
  • Competitieve leidinggevenden zien een goed idee van een ander snel als een bedreiging
  • Leg een creatief idee diplomatiek neer bij een competitieve leidinggevende en trap niet op tenen
  • Met een goed doordacht en onderbouwd idee kan iedereen een podium krijgen
BNR Werkverkenners - 13 maart 2018
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht