+31 (0) 30 602 16 17
Werkverkenners op reis
28 februari 2018

Werkverkenners op reis

Veel lol met een serieus randje
Uitzending

Misschien ben je net met vrienden of je gezin op wintersportvakantie of naar de zon geweest. Of met je collega's, want er zijn bedrijven die hun medewerkers meenemen op vakantie. Rens de Jong onderzoekt of dat nou echt leuk is.

'Skiën met het bedrijf is gewoon gezellig', zegt etiquette-expert en eigenaar van New Tailor Roel Wolbrink. 'De après-ski kan een gevaarlijk moment zijn, maar wat er tijdens de vakantie gebeurt hoef je niet te delen met het thuisfront, zeggen ze. Met mijn bedrijf hebben we een keer de bloemetjes buitengezet in Barcelona, maar we hebben ons netjes gedragen.'

Hans Maltha, CEO van webbureau Burst, neemt zijn 45 medewerkers jaarlijks een weekend mee. 'Het begon ooit kleinschalig en is een belangrijk cultureel event geworden. Je leert elkaar echt kennen in zo'n weekend. We slapen vaak in een hostel, met meerdere collega's op een kamer.'

Is dat etiquette-proof? Wolbrink: 'Dat ligt erg aan de cultuur van het bedrijf. In een platte organisatie kan dat, maar als je geforceerd ineens bij anderen op een kamer gelegd wordt terwijl je op de werkvloer afstand hebt, werkt het niet. Op vakantie worden de verhoudingen wat opgerekt, maar alle remmen los gaat wel een grens over.'

Veel lol met een serieus randje

'Als baas is het een dunne lijn', zegt Maltha. 'Ik ben niet degene die aan het eind van de avond in de lampen hangt, ik heb toch een voorbeeldfunctie. De organisatie ligt bij een commissie. Op het programma staat een culturele rondleiding en we gaan uit in de betreffende stad. Veel ontspanning, maar ook een strategiesessie; er zijn geen betere synergiedagen. Je kijkt toch anders naar een collega die in z'n onderbroek door de gang naar de douche gaat. Het is veel lol hebben met een serieus randje. De kosten vallen mee als je het vergelijkt met een heisessie op een doordeweekse dag. En iedereen betaalt een eigen bijdrage.'

Wolbrink: 'Voel je je niet senang bij zo'n weekend, ga dan niet mee. Maar je plaatst je buiten de groep en dat werkt door op de werkvloer, want je collega's komen terug met mooie verhalen en hebben een band opgebouwd. De meesten kennen hun grenzen en weten wel wat verantwoord drinkgedrag is: drink niet veel meer dan de rest. Houd de grove onderwerpen en slechte grappen voor je beste vrienden en zeik anderen niet af voor de hele groep. Let op de persoonlijke ruimte: een armlengte afstand. Dat wordt in een kroeg kleiner, maar op maandagochtend geldt gewoon weer de armlengte. In het #metoo-tijdperk ligt alles onder een vergrootglas. Houd bij de samenstelling van het programma rekening met de positie waarin je je medewerkers en je bedrijf brengt. Voordat je het weet staat op sociale media dat het bedrijfsfeest uit de hand is gelopen.'

De beste tips:

  • Organiseer een uitje vooral niet zelf, geef medewerkers er tijd en ruimte voor
  • Zorg dat het voor iedereen prettig is, liever een leuk low profile tentje dan een sterrenrestaurant
  • Kies voor een end to end programma, net ver genoeg zodat mensen niet een dagje later komen of eerder teruggaan
  • Vergeet niet je gezond verstand in te pakken
BNR Werkverkenners - 28 februari 2018
Beluister de uitzending
Terug naar het overzicht